Het Belgische mediabedrijf Culture Trip krijgt een tweede ronde investeringen ter hoogte van 80 miljoen dollar, omgerekend 65 miljoen euro. De ronde wordt geleid door het in Nederland gevestigde investeringsbedrijf PPF Group.
Culture Trip biedt artikelen van lokale schrijvers over hun buurten, met de beste restaurants, bezienswaardigheden en winkels.
Anderhalf jaar geleden had het bedrijf twaalf werknemers. Dat is uitgegroeid tot 200 mensen die werken met 300 freelancers. 15 miljoen unieke bezoekers kijken maandelijks rond op Culture Trip.
PPF Group, een van oorsprong Tsjechisch investeringsfonds, kondigde dinsdag aan dat het de zogenoemde Series B-investering in Culture Trip leidt. PPF trok ook de kar bij de eerste financieringsronde van 20 miljoen dollar in 2016.
CEO en oprichter van Culture Trip, de Belg Kris Naudts, zegt dat zijn bedrijf een voordeel heeft ten opzichte van de concurrentie met dank aan het grote leger aan freelancers. “Wij bestellen content buitenshuis, waardoor we een relatief lage overhead hebben. Daar onderscheiden we ons ook mee: kwaliteit én schaal.”
Dat de freelancers heel verschillende soorten bijdragen aanleveren, helpt eveneens. Hun expertise loopt van illustraties tot video.
"We zijn geen nieuwsbedrijf dat opeens viral gaat", voegt Naudts toe. Culture Trip houdt zich niet bezig met politieke of actuele zaken maar richt zich juist op culinaire bestemmingen, reizen, kunst en literatuur. "Er is een enorme behoefte aan dit soort content."
De financiële injectie wil Naudts aanwenden om het bereik van de site te vergroten, bijvoorbeeld door die ook in het Frans en Spaans aan te bieden. Ook moet de groep freelancers uitgroeien tot een wereldwijd netwerk.